Home / اموزش ها / مدل سازی تولید اتومبیل

مدل سازی تولید اتومبیل

طراحی و مدل سازی تولید اتومبیل

             طراحی خودرو، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مراحل اولیه از تولید یک خودرو به شمار می آید که گاهی کار ساده ای به نظر می آید، این در حالی است که طراحی تا ساخت یک مدل پروتوتایپ، و در نهایت عرضه یک محصول جدید کاری گروهی است که تخصص های خاص و پیچیده ای را طلب می کند و ارائه محصول نهایی، بسته به مسائل مختلف و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری گروه طراحی، همچنین چیره دستی اعضای گروه، زمانی در حدود دو تا پنج سال را طلب می کند و چه بسا یک خودرو تا عرضه نهایی، چندین بار مورد بازنگری و طراحی مجدد قرار گیرد.
  مدل‌سازی (Modelling) چیست؟
مدل‌سازی یکی از تکنیک‌های ذهنی بشر می‌باشد که نه تنها برای اهداف علمی، بلکه برای انجام امور روزمره بشر به دفعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
مدل‌سازی به طور کلی یعنی شبیه‌سازی یک محیط با اندازه‌های متفاوت و از محیط واقعی و احتمالا مواد و مصالحی متمایز از جنس مواد و مصالح محیط مدل شده.


   در مدل‌سازی ابتدا اجزای محیط واقعی انتخاب شده و متناسب با هدف مورد نظر از مدل‌سازی خصوصیاتی از هریک از اجزای واقعی انتزاع می‌شود، یعنی به ازای هزیک از اجزای محیط واقعی یک موجودیت تجریدی ساخته می‌شود و با برقراری ارتباطی مشابه با ارتباط اجزای واقعی، در میان موجودیت‌های تجریدی، محیط واقعی مدل می‌شود. برای روشن شدن مثالی می‌زنیم:
   
فرض کنیم قصد داشته باشیم در فاز طراحی یک اتومبیل میزان موفقیت هوا در مقابل اتومبیل در حال حرکت را بسنجیم یکی از راه‌ها برای انجام این
   آزمایش، ساخت یک اتومبیل واقعی، راندن و سپس اندازه‌گیری مقاومت هوا می‌باشد که انجام اینکار اگرچه ما را به هدف می‌رساند، ولی دارای هزینه بالاییست چرا که بایستی ابتدا ماشین ساخته شود، سپس مورد آزمایش قرار گیرد.در این صورت اگر در آزمایش به نتیجه مورد نظر نرسیم، بایستی دوباره طراحی را تغییر داد، و پس از ساخت یک نمونه واقعی دیگر آزمایش را تکرار کنیم و این روند آنقدر ادامه پیدا کند
   تا طراحی مناسب برای اتومبیلی با خصوصیات مورد نظر شکل گیرد. می‌بینیم که چنین روشی بسیار پرهزینه است و این هزینه هم شامل هزینه‌های اقتصادی است و هم هزینه‌های زمانی، چون علاوه بر این که در هر مرحله آزمایش بایستی اتومبیل با صرف هزینه بالا ساخته شود، زمان ساخت آن نیز طول خواهد کشید.
  
ولی متخصصان برای انجام چنین آزمایشی به مدل روی می‌آورند. یعنی یک جسم فیزیکی کوچک با خصوصیات آئرودینامیکی لحاظ شده در طراحی اتومبیل، ساخته می‌شود و با قرار دادن آن در یک تونل باد، حرکت اتومبیل در فضای واقعی را شبیه سازی می‌کنند و بدین طریق میزان مقاومت هوا را می‌سنجند.
  
نکات مورد توجه در این مدل‌سازی، یکی اندازه مدل و دیگری خصوصیات آن می‌باشد. مدل بسیار ساده و کوچک می‌باشد و از طرفی تنها خصوصیت آئرودینامیکی اتومبیل در مدل لحاظ می‌شود. چرا که هدف ما از مدل‌سازی تنها بررسی خصوصیات آئرودینامیکی اتومبیل است و مدل الزاماً نبایستی از جنبه‌های دیگر، شباهتی به اتومبیل واقعی داشته باشد. مثلا در ساخت چنین مدلی به هیچ‌وجه به استحکام اجزا و یا زیبایی مدل توجه نمی‌شود چون بررسی چنین خصوصیاتی خارج از هدف این مدلسازی خاص است.
  
مثال بالاتنها یک جنبه از مدل‌سازی را بیان می‌کند و آن جنبه شناختExploration می‌باشد. یعنی در مدلسازی‌های مشابه مدل‌سازی فوق‌الذکر، هدف از مدل‌سازی تنها شناخت محیط مورد مدل می‌باشد. یک جنبه دیگر از مدل‌سازی تبیین (specitication) می‌باشد. یعنی گاه برای معرفی و ارائه خصوصیات یک موجودیت واقعی یک مدل از آن ارائه می‌شود. نقشه جغرافیایی مثال خوبی است که این جنبه از مدل‌سازی را مورد نظر دارد.


   پس می‌توان گفت که هدف از مدل‌سازی دو چیز می‌باشد:

  • الف- شناخت (exploration)
  • ب- تبیین (specification)

   که بر اساس تعریف مسئله، مدل‌سازی یکی یا هردو هدف را در نظر می‌گیرد.

  نکته دیگری که بایستی در مدل‌سازی توجه کرد، روش (methodo logy) ساخت یک مدل می‌باشد. در بعضی موارد مدل چیز بسیار ساده‌ای است و به راحتی ساخته می‌شود. ولی در بعضی از موارد مدل خود بسیار پیچیده می‌باشد هر چند از نظر منطقی غیرممکن می‌نماید ولی می‌توان ادعا کرد که در بعضی موارد مدل پیچیده‌تر از موجودیت واقعی است. زمینه‌ای که این ادعا را در آن مصداق فراوان دارد، نرم‌افزار می‌باشد. بنابراین در شاخه‌ای از مهندسی که مدل‌سازی حائز اهمیت فراوان می‌باشد قطعا روش‌های استانداردی برای ساختن مدل وجود دارد.
  
در نرم‌افزار، روش‌های تولید نرم‌افزار مانند SSAPM ,RUP,USDP, در واقع روش‌های مدل‌سازی می‌باشند. هر روش مدل‌سازی طبیعتا نیازمند مصالحی برای ساخت مدل می‌باشد که در روش‌های مدل‌سازی نرم‌افزاری مصالح لازم برای تولید مدل، زبان‌های مدل‌سازی می‌باشند.

    UML چیست؟
   Unified Modelling Language یک زبان مدل‌سازی است که درسال ۱۹۹۵ به وسیله شرکت Rational معرفی شد. UML یک زبان شی‌گراست یعنی اجزا این زبان متناسب با مفاهیم به کاررفته و پارادایم شی‌گرائی طراحی شده‌اند.

   پس از ارائه مفاهیم شی‌گرائی در ابتدای دهه ۸۰ میلادی به تدریج روش‌های شی‌گرائی تولید نرم‌افزار به وسیله افراد و سازمان‌های مختلف ارائه گردید. این روش‌ها در برگیرنده یک مجموعه علائم برای بیان مفاهیم و ایده‌ها از یک سو و یک طرح کاری برای تولید نرم‌افزار از سوی دیگر بود که از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به OMT,BOOCH,OOSE…. اشاره کرد.

   اگرچه داشتن یک روش استاندارد امری مطلوب است ولی تفاوت روش‌ها امریست طبیعی و با توجه به تفاوت فراوان در نوع مسائل می‌توان گفت که حتی وجود روش‌های مختلف الزامی است چرا که مثلا در یک پروژه بسیار بزرگ نمی‌توان همان روشی را به کار برد که در یک پروژه کوچک. ولی زبان و مجموعه علائم از چنین قاعده‌ای پیروی نمی‌کند و داشتن یک زبان استاندارد امری بسیار مطلوب و از بعضی دیدگاه‌ها حتی الزامی می‌باشد. یکی از الزامات مهم در داشتن یک زبان استاندارد همگانی ناشی از نقشی است که زبان در ارتباطات به عهده دارد. البته چندگونه‌بودن زبان خود مولد مشکلات متعددی است.

   با هدف ارائه یک زبان استاندارد فراگیر شرکت Rational با گردآوری سه نفر از ارائه‌کنندگان معتبرترین روش‌های شی‌گرا یعنی Irar jacobson مبدع روش OOSE ,BOOCH مبدع روشی با همین نام، Rambaugh مبدع روش OMT و با اخذ نقاط قدرت سه روش فوق‌الذکر، یک زبان استاندارد به نامUML ارائه کرد.
  
این زبان پس از ارائه از سوی (Object Mamgement Group) که یکی از معتبرترین سازمان جهانی در زمینه شی‌گرائی می‌باشد بعنوان یک استاندارد پذیرفته شد. پس از ارائه این زبان و پذیرفته شدن آن به عنوان یک استاندارد جهانی در زمینه نرم‌افزار، علاوه پروسه این زبان و ارائه متولوژی‌های مبتنی بر آن مانند usop و rup از سوی افراد و سازمان‌های مختلف، متخصصین در پی یافتن کاربرد این زبان در زمینه‌های دیگر فنی و مخصوصی بر آمدند. برآیند این تلاش‌ها در حال حاضر uml را به عنوان قدرتمندترین زبان مدل‌سازی در دنیای نرم‌افزار مطرح ساخته است.

 

مدل سازی اولیه اتومبیل :

        نیازمندی های مدل سازی :

    1-  بررسی نیازمندیهای بازار و امکان پذیری (Market Research & Feasibility Study) :

    اخذ بازخورد های بازار خودرو نسبت به محصولات فعلی و نیازهای آینده و تعیین اولویت های تولیدات آتی با توجه به نیازهای بازار و توانایی های شرکت.

    2- طراحی مفهومی   (Conceptual design) :
 

ارایه طرح کلی خودرو شامل کاربری  و نوع خودرو، ابعاد کلی شامل :
(
فاصله طولی محورها (Wheel Base) ، فاصله عرضی چرخها (Track) ، وزن (بدون بار (CVW) بابار((GVW) و

    طراحی صنعتی(Industrial Design) :
    ترسیم طرحهای اولیه ، ساخت ماکت ، بررسی و بهینه سازی طرحهای اولیه ، مدلسازی با رایانه بصورت دو بعدی و سه بعدی ، مدل سازی با ابزارهاو مواد مختلف مانند چوب و فوم،طراحی و اجرای تزیینات داخلی و خارجی ، طراحی و لحاظ مباحث ارگونومی و انتروپومتری ، ساخت مدل یک به یک

    طراحی مکانیکی (Mechanical Design) :
     محاسبات و طراحی قوای محرک

                               (موتور – گیر بکس – گاردان – دیفرانسیل – سیستم خنک کاری و سوخت رسانی) محاسبات و طراحی تعلیق ، ترمز ، فرمان محاسبات و طراحی سازه و بدنه،مکانیزمها  (تعویض دنده – برف پاک کن …) سرمایش و گرمایش ، هیدرولیک و پنوماتیک .

    تست و ارزیابی خودرو(Vehicle Test and Evaluation)    :
    در فاز طراحی  تستهای مختلف اعم از تست مجموعه یا تست  قطعه برای رسیدن به طرح بهینه انجام میشود مانند:
     

  •     ·          تستهای جاده ای و شبیه سازی جاده (۴-Poster)
  •     ·          تستهای فرمان پذیری  (Handling)
  •     ·          ورودی های حالت پایدار(steady state)
  •     ·          ورودی های حالت گذرا (transient)
  •     ·          تستهای عملکرد (Performance)
  •    ·          تستهای راحتی سرنشین  (Ride)
  •     ·          تستهای عملکرد (Performance)
  •     ·          شتاب گیری
  •     ·          ترمزگیری
  •     ·          مصرف سوخت

   

مراحل طراحی بدنه اتومبیل :

  1.  طراحی اولیه
  2.  مدل سازی
  3.  عرضه محصول نهایی


   طراحی خودرو، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مراحل اولیه از تولید یک خودرو به شمار می آید که گاهی کار ساده ای به نظر می آید، این در حالی است که طراحی تا ساخت یک مدل پروتوتایپ، و در نهایت عرضه یک محصول جدید کاری گروهی است که تخصص های خاص و پیچیده ای را طلب می کند
   و ارائه محصول نهایی، بسته به مسائل مختلف و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری گروه طراحی، همچنین چیره دستی اعضای گروه، زمانی در حدود دو تا پنج سال را طلب می کند و چه بسا یک خودرو تا عرضه نهایی، چندین بار مورد بازنگری و طراحی مجدد قرار گیرد
   در مرحله نخست هدف و هویت برند Brand خودرو و چشم انداز شرکت برای ایجاد یک محصول جدید در نظر گرفته می شود که داده های اولیه از طرف مرکز استراتژیک شرکت، بر مبنای آمار بازاریابی و فیدبک های بازار هدف مورد نظر بوده، و همین داده ها و اطلاعات، عمر محصول در بازار رقابتی خودرو، کلاس و رده بندی خودرو را مشخص می کند. درست بودن اطلاعات اولیه و دقت در صحت آن، باعث موفقیت و یا عدم موفقیت محصول نهایی در بازار می شود
   این اطلاعات در نهایت ماحصل نهایی را مشخص خواهد کرد که گاهی انتقال، تغییر و حذف موارد و اقلامی را در موتور، محورها، شاسی و… را در بر خواهد داشت و همین تصمیمات و مقدار سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای آن، باعث مشخص شدن قیمت نهایی محصول شده
   و در بعضی از موارد در حد تغییر در پوسته و ظاهر خودرو، چیزی مانند جراحی پلاستیک Face Lift باقی می ماند (نمونه آن را در محصول پژو پارس و پراید ۱۳۲ می توانید ببینید) که هزینه کمتری را می طلبد، اما با رقابتی تر شدن بازار و پیشرفت رقبا، تغییر کلی فرم خارجی و داخلی یک خودرو Redesign برای بقای یک کارخانه و راضی نگه داشتن طرفداران و به دست آوردن بخش بالقوه بازار، در هر سه الی پنج سال، دیگر جزو واجبات قلمداد می شود
   کار از آنجا آغاز می شود که بر اساس داده های بخش بازاریابی و تصمیمات مدیریتی، ابعاد خودرو شامل: طول، عرض، ارتفاع، فاصله بین دو محور Wheel Base، اورهنگ جلو و عقب Front & Rear Overhang و فاصله عرضی بین چرخ های جلو و عقب Front & Rear Track به همراه داده هایی مانند کلاس و رده بندی خودرو، نوع کاربرد آن و سن و جنسیت استفاده کنندگان، به تیم طراحی اعلام می گردد که یا باعث تغییر محصول موجود می شود و یا به
   عنوان ارائه رده بندی و محصول جدید در نظر گرفته می شود. در این مرحله، میزان رابطه و نسبت بین ایجاد فرم های نوظهور و خلاقانه، و فرم هایی با محافظه کاری بیشتر، ساده تر، با در نظر گرفتن المان های جا افتاده پیشین در محصولات نسل قبل، دستور کار طراحی به تیم ابلاغ می گردد
   لازم به توضیح است که استفاده بیش از حد از فرم های نوظهور و خلاقانه در یک خودرو، امکان وارد کردن شوک به بازار را تقویت کرده، و فروش را بالاتر ببرد، ولی این بر تمامی اهل فن ثابت شده است که چنین حرکت هایی در کوتاه مدت جالب است، اما همانند چیزی که مد می شود، عمرش هم کوتاه بوده و از مد هم خارج می شود
   به عبارت دیگر عمر مفید اینگونه از طرح ها کوتاه تر است و حتی اگر در خلاقیت و نوآوری بیش از حد اغراق شود و با تحسین مخاطبین و بینندگان مواجه شود، اما مردم به خاطر خاص بودن آن کمتر رقبت به خرید آن خواهند داشت. این در حالی است که طرح های محافظه کارانه هم، برعکس مورد قبلی ممکن است کمتر جلب نظر کند، اما به مرور زمان به دل نشسته و عمر بیشتری داشته و حتی در مواردی جزو کارهای کلاسیک و همیشه جاودان می گردند


 

  بعد از در نظر گرفتن تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، طراحان صنعتی استایلیست، اقدام به طراحی اولیه Sketch از نماهای مختلف و پرسپکتیو های گوناگون می کنند و در این مرحله آنان توسط ابزارهای سنتی دستی مانند مداد، خودکار، مارکر و گچ پاستل، طرح های اولیه و آزادانه خود را ارائه می کنند.
  
امروزه با پیشرفت علوم رایانه ای، این مرحله از کار هم توسط نرم افزارهای ترسمی دو بعدی مثل فوتوشاپ و پینتر هم انجام می گیرد که امکان تصحیح و تغییر بیشتری را در اختیار ترسیم گران و طراحان قرار می دهند
   البته غالباً آزادی عمل در ابداع فرم باعث این می شود که در اغلب موارد، برای تشدید در عناصر خاصی از بدنه مانند رینگ و لاستیک، طراحان کمی اغراق آمیزتر به کار خود نگاه می کنند
   که معمولاً در مراحل بعدی کار، این اغراق ها تعدیل می گردند، اما تا جایی که امکان دارد و امکانات ساخت و محدوده هزینه ها اجازه دهد،در حفظ موارد اشاره شده تلاش می شود. اسکچ ها و رندرینگ های فوق، برای رسیدن به فرم نهایی گاهی به صدها عدد می رسد که در اینجا مدیر طراحان، با نظارت مستمر و ارائه راهکارهای نوین به طراحان، مسیر کار نهایی را هدف مندانه و آگاهانه کنترل کرده، و طی جلسات متعدد با مدیریت کارخانه و تیم های امکان سنجی و تولید، در نهایت چند طرح را برای تکمیل بیشتر انتخاب می کنند


   در مرحله بعدی با گرفتن چراغ سبز از تیم های امکان سنجی، بازاریابی، طراحی، ساخت، ارگونومی و… مرحله نقشه کشی و ترسیم چهار نمای خودروها فرا می رسد که این بار هم توسط نرم افزارهای مربوطه دو و سه بعدی در مقیاس های ۵/۱ و ۱/۱، و در ابعاد طبیعی به وسیله نوارهای چسب مخصوص مشکی رنگ با قطرهای مختلف Tape Drawing خودرو ترسیم شده و تمامی موارد ارگونومیک و ابعاد و اندازه ها بعد از تصحیح شدن و رسیدن به حالت
   داده های مربوطه به بخش مدل سازی رایانه ای انتقال می یابد، و در این بخش توسط دستگاه های سی ان سی بزرگ، مدل های توپر Black Box در مقیاس های ۱:۵ و ۱:۱ ساخته شده، و مورد مطالعه قرار می گیرند. در همین جا هم مواردی مانند آزمایش ضریب استهلاک بدنه با هوا در سرعت های مختلف   Aerodynamics و انعکاس های محیط بر روی بدنه و رنگ خودرو مورد مطالعه قرار خواهد گرفت
   مرحله بعد از مدل سازی، و بعد از تصمیم نهایی به فرم اصلی مورد نظر، نوبت به ساخت مدل پروتوتایپ Prototype می رسد که در اینجا صنعت گران چیره دست و با سابقه کارخانه، با تکنیک های مختلف و ساخت قالب های موقت و روش های راپیدپروتوتایپینگ Rapid Prototyping، جزء به جزء و با دقت فراوان، کلیه عناصر بدنه را نمونه سازی می کنند و مدل کاربردی، و با
   دقتی را ساخته و پرداخته می کنند که معمولاً این مدل ها بسته به تصمیم مدیریت، در نمایشگاه های معروف خودرویی به معرض دید عموم و علاقه مندان قرار خواهند گرفت و بازتاب عکس العمل Feedback بازدیدکنندگان هم به دقت بررسی می شود
   بخش طراحی داخلی خودرو Interior Design هم، گاهی با دقتی بیشتر و مضاعف به موازات بخش طراحی خارجی Exterior Design و با هماهنگی کامل، موارد اشاره شده بالا را انجام می دهند و تیم حرفه ای خاصی هم در مورد نحوه نورپردازی، جنسیت بافت پارچه و یا چرم صندلی ها، تزئینات داشبورد و… در این بخش مشغول به کار
   خود بوده و در نهایت تمامی قطعات و عناصر بدنه با دقت فوق العاده بالا توسط کامپیوتر به صورت سه بعدی و با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی و رعایت مواردی مانند ارگونومیک پکیجینگ، آنالیز هزینه ها، آنالیز استحکام، آنالیز جریان سیالات،قابلیت ساخت و مونتاژ، قابلیت تغییر پذیری عملکرد و قابلیت بازیافت و استفاده مجدد طراحی و ساخته می شوند
   در اینجا هم به نظر می رسد که کار طراحی و ساخت به پایان راه خود رسیده است، در حالی که کار اصلی بخش تولید، و طراحی خطوط تولید آغاز شده و به عبارت دیگر، این ابتدای راه است. یک خودرو شامل هزاران قطعه با جنسیت های مختلف است که هماهنگی ساخت آن با کیفیت بالا و در حد معقول در مجموعه کارخانه و خارج از مجموعه کارخانه، احتیاج به دقت و نظم فراوان داشته و دارد
  

راپید پروتایپینگ  Rapid Protyping :

   موارد استفاده مدل های ساخته شده توسط روش  Rapid Protyping امروزه در صنایع اتومبیل سازی، صنایع هوا-فضا، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، مهندسی پزشکی، صنایع لوازم خانگی، ماشین سازی ومکانیک مورد استفاده قرار میگیرد
    با تولید سریع و قابل اعتماد نمونه محصول به این روش،     تولید کنندگان نه تنها توانسته اند نسبت به گذشته      سریعتر به بازار دست یابند بلکه از مزایای اقتصادی       طراحی نیز استفاده نمایند آن که کوتاهی زمان تولید     و کاهش اشتباهات
    پروسه طراحی که طبق (۱) VDI  2221 از ایده اولیه تا محصول نهایی دارای مراحل مختلفی است. بنحویکه از مرحله طرح اولیه تا مدل نهایی، پروتایپ های متفاوتی تولید میشوند. مدلهای پروتایپ شامل مدل ارگونومی، مدل دیزاین، مدل عملکردی، پروتوتایپ و نمونه هر کدام دارای فونکسیون های مختص بخود میباشند
    روش ساخت Rapid Protyping برای استفاده گر، امکان تولید نمونه های مثبت و یا منفی را هم فراهم می نماید و از اینرو تولید کننده و طراح میتواند خیلی سریع یک مدل تولید شده را در دستان خود داشته باشد تا با بررسی آن از اشتباهات احتمالی جلوگیری و یا در بهینه سازی آن اقدام نماید و با تکنولوژی امروزه به حداکثر کیفیت محصول دست یابد. توسط تولید هدفمند در ساخت ابزار Rapid Tooling و قالب ها نه تنها مدل مثبت بلکه قالب منفی مدل مدل مورد نظر قابل تولید است
Rapid Manufacturing   
  
روش تکنیکی تولید در زمینه راپید پروتایپینگ، راپید تولینگ و یا راپید مانوفاکچرینگ همگی دارای روش مشابه میباشند.
  
پرتوی لیزر تابیده شده بر یک سیستم آینه ای )اسکنر) به سطح کار که در مخزن قرار دارد برخورد میکند. با تغییرات مختصات سیستم آینه ای پرتوی نقطه ای لیزر بر نقاط مختلف محتوی مخزن میتواند برخورد نماید. بر سطح کار یک لایه نازک از مواد قرار گرفته است که این مواد میتواند: مواد پلاستیکی، مایع پلیمری، ماسه مدل سازی و یا پودر متال باشد
    بر اثر تابش لیزر به هر نقطه از این مواد، آن نقطه از خود یک واکنش نشان میدهد و سخت میشود. (همانند یک چاپگر که در صفحه کاغذ یک سطح را چاپ میکند در اینجا هم پرتوی لیزر تمام نقاط طرح مورد نظر را بصورت لایه لایه سخت میکند تا در نهایت یک حجم بوجود بیاید.) سطح کار که در مخزن قرار دارد یک مرحله به پایین میرود و دوباره پرتوی لیزر نقاط مورد نظر در یک سطح دیگر را سخت میسازد و همینطور این پروسه ادامه پیدا میکند تا کل حجم که از لایه های متعدد تشکیل شده است را سخت کند. در نهایت در مخزن یک حجم سخت شده در میان باقی موادی که پرتوی لیزر به آنها تابیده نشده است قرار می گیرد
در دهه گذشته در زمینه پروتوتایپینگ روشهای زیادی ارایه شده
است که در اینجا از سه روش متداول یاد میشود:


Stereolithographie (STL)
در این روش از مایع پلیمری استفاده میشود که توسط پرتوی لیزر UV سخت میشود.
 Selective Laser Sintern (SLS)

در این روش از مواد پودری )ماسه، پلاستیک، پودر فلز با پوشش پلاستیکی) استفاده میشود که با لیزر CO2 ذوب میشوند.
Laminated Object Manufacturing (LOM)

در این روش لایه های کاغذی که بر روی هم چسبیده اند توسط پرتوی لیزر CO2 به فرم دلخواه برش خورده میشوند
  

  مزایای محصولات پروتوتایپینگ :
   
فارغ از استفاده از هر کدام از روشهای پروتوتایپینگ     برای تولید کننده مزایای دست یابی به مدل          محصول و بررسی های بعدی بر روی آن بسیار      قابل ارزش است. علاوه بر این دستیابی انواع        فرم های پیچیده با هزینه ای کم و در نهایت          تولید انبوه به این طریق نیز امکان پذیر است
    با تحقیقات گسترده ای که امروزه در زمینه های متنوع راپید پروتوتایپینگ در حال انجام است در آینده نزدیک روشهای تولید مطلوبتر و اقتصادی تری نیز قابل انتظار است
  

  استریو لیتوگرافی  :Stereo- Lithographie
  
استریو لیتوگرافی یکی از روشهای راپید پروتوتایپینگ میباشد که در این روش کاملا اتوماتیک و تحت پوشش برنامه های مدل سازی کامپیوتری انجام میشود. بدین نحو که دیتای تحت اتوکد به ماشین مدل سازی منتقل شده و آنگاه پرتوی لیزر CO2 به مایع فتو پلیمر تابیده میشود. این مایع در تک تک نقاط محیطی مدل در اثر تابش لیزر سخت میشود و در نهایت پروتوتایپ سفت شده از مایع خارج میشود با دست پلیسه گیری و پولیش شده و برای پرزانته کردن و یا مراحل کاری بعدی آماده میشود
   در اینجا تصاویری از مراحل اولیه طراحی و مدل سازی که شامل طراحی داخلی و خارجی (بدنه) اتومبیل BMW سری هفت را از آغاز تا پایان ملاحظه خواهید نمود

 

 

کپی برداری مطلب بدون ذکر منبع ممنوع میباشد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.